USA - New York

Den 15

Po brzké snídani vyrážíme do New Yorku, naše poslední zastávka v USA. Ve 14:00 musíme vrátit auto do půjčovny a tak nechceme nic riskovat… V 11 už svištíme new yorskou dálnicí a díky naší skvělé navigaci také centrem New Yorku (tentokrát nějak nezvládla dešifrovat křižovatku, která tvarem připomínala klubko zasukovaných cest). Nalevo Socha svobody, všechny manhattanské mrakodrapy jeden vedle druhého a pár metrů od nás Brooklynský most. Paráda. Tak to už jsme viděli všechno, co jsme chtěli J V 11:30 naše nádrž ukazuje už jen 2 čárky…. Ono tady ty naše vyhlídkové jízdy žerou hodně benzínu… Benzínka nikde, do cíle daleko… Do skoku nám tedy není, ale díky bohu, s jednou čárkou končíme s obrovskou úlevou na malé benzínové stanici v Qeens. K hotelu už jen pár metrů, tak to jsme měli zase víc štěstí než rozumu…

Já s Danečkem končím na hotelovém pokoji, krmíme, vybalujeme, uspáváme; Replica Watches Peťa jede vrátit auto do půjčovny. Když se vrací, je už docela pozdě někam vyrážet a tak zbytek dne trávíme na pokoji, v hotelovém fitku a s Danečkem u automatu na led J

Den 16

Po výborné hotelové snídani jsme natěšeni na prohlídku New Yorku. Nadšení nás trochu opouští po hodinové jízdě metrem, kde je takřka nadlidský úkol dostat se rychle přes turniket i s kočárem a najít v nějakém rozumném čase výtah. Navíc je tu, navzdory tomu že je už říjen, docela dusno a zatuchlo. Po jednom přestupu a mnoha přenosech kočáru do schodů se ocitáme na jižním Manhattanu nedaleko trajektu na Staten Island…

Trajekt je zdarma a jezdí každou chvíli, a tak sotva měníme plínku a už jsme na palubě. Odrážíme od břehu a hle – úžasné panorama Manhattanu v brázdě za námi a Socha Svobody na malém ostrůvku pár metrů od nás na pravoboku. Krásné! Děláme pár foto, ale překvapivě mělo stejný nápad fotit asi zhruba 500dalších lidí na palubě a tak je u zábradlí tlačenka jak o Vánocích v obchodech. No nic, po 25min plavby vystupujeme na Staten Island, projdeme ven a opačnou branou hned zase dovnitř a jdeme na trajekt zpátky. Pro velký úspěch si to dáme ještě jednou J Tentokrát blokujeme už od začátku celé jedno zábradlí, takže úspěch fota zaručen J

Po návratu na Manhattan si děláme procházku po promenádě kolem zálivu směrem k Brooklynskému mostu. Přicházíme až k vyhlídkové terase s lehátky, odkud je Brooklynský most krásně vidět a půl hodinky se jen tak kocháme…  Most před námi, na pravo heliport, odkud každou chvílí vzlétne nějaká helikoptéra s turisty na palubě na leteckou prohlídku New Yorku a za námi se zničehonic ze země zvedají monstrózně vysoké budovy jedna vedle druhé. Malý pobíhá sem a tam, ukazuje na racky, šplhá na lehátka a tlačí do sebe svačinu…

Vracíme se kousek zpátky a zabočujeme na Wall Street a na ní kolmou Broad Street, kde je slavná burza. Čekala jsem tu zástupy mužů v oblecích závratné sumy, s kufříkem v ruce a mobilem u ucha, znáte to, nic takového se ale nekonalo. Ulice jako každá jiná. Jediné, co nás překvapilo, byla dobíjecí stanice na mobily přímo uprostřed ulice J

Po výtečném obědě na Wall Street míříme k památníku spadlých dvojčat… Dopředu jsem si nikde nezjišťovala, jakou má památník podobu, a tak mě dvě obří čtvercové díry v zemi, do nichž po celém obvodu stéká voda, docela překvapily J Danečka nepřekvapily vůbec - běhá sem a tam a snaží se dolů hodit aspoň jeden kamínek J) Po obvodu „děr“ vede asi půl metru široká kovová deska a do ní jsou vryta jména hasičů, kteří tu zaplatili životem… Mezi oběma památníky se tyčí již nový mrakodrap Tower 1.

Zběžně obhlížíme St Paul´s Cathedral, která prochází rekonstrukcí a jdeme na metro. Ucáraní jsme dnes dost a je třeba schovat si nějakou tu energii zas na to metro L

Den 17

Náš druhý den v New Yorku. Před obědem lezeme z metra rovnou na Times Square. Všude bilboardy a zavěšené obří obrazovky s běžícími reklamami, paráda. Jako z televize. Danečka hned ze startu vyděsí přerostlý Mickey Mouse se Super Mariem v záloze. Bodejť by taky ne… Mě myši děsí taky. Hard Rock Café, Toys´R´Us a davy lidí. Z Times Square zahýbáme do klidné boční ulice a svačíme v opuštěném parku

Naše další kroky vedou do Rockefellerova centra – mrakodrapu – před nímž každoročně stojí newyorský vánoční strom. Najdete tu asi tak biliardu obchodů a před ním dokonce i umělé kluziště. Kupujeme lístky na vrchol budovy, kde se nachází jedna z nejlepších vyhlídkových teras. Máme hodinku čas než budem na řadě a tak si jdem koupit aspoň hamburgera na oběd a trochu si odpočinout než se malý vzbudí. O něco později sedí už Daneček tátovi za krkem a v čekací hale na výtah na vyhlídku pozoruje několikametrový křišťálový lustr, div si krk neukroutí J Nastupujem do výtahu, vystupujem o patro výš… no to ta vyhlídka nebude nic mooooc… aha, pozor, tady je jen rentgenová kontrola…. Opět, Amerika - 10 úředníků na metr čtvereční, jeden ukazuje, ať se posunete o těch 10cm k dalšímu úředníkovi, který ukazuje, jak přesně máte batoh položit do rentgenu než přejdete k dalšímu úředníkovi, který Vám vysvětlí, jak si nejlíp prdnout!!! (Ironie) Před dalším výtahem na vyhlídku stojí aspoň úředník, černoch, který umí zpívat, a tak je čekání o něco příjemnější.

Tři, dva, jedna aaaa startujeeeeem. Výtah má prosklený strop a celá výtahová šachta nad ním je osvětlená modrýma LEDkama, takže přesně vidíme ten fičák nahoru. I Daneček odlepuje oči od stropu až za pár vteřin, kdy vystupujeme přibližně o 260m výš, na vyhlídce s názvem Top of the Rock. Náááádherááá. Ten výhled! Lístek za 29USD/os stál určitě za to. Na jedné straně Central Park, na druhé Empire State Building dominující všem ostatním mrakodrapům… Posuďte sami z fotek. K tomuto není co více dodat J

Kolem Madison Square Garden pokračujeme do Central Parku, ze všeho nejdřív na dětské hřiště. Danečkovi se obzvlášť zalíbila kovová klouzačka, po které to sviští až mu vlajou vlásky J Pak chvíli hází písek všude kolem sebe, houpačka a zase veverky J Taťka mu ukazuje, jak může veverku nachytat, místo jídla jí hodí šutr a veverka stejně přiběhne… Daneček rychle chápe a škodolibě veverce nabízí jeden kamínek za druhým… A jakou z toho má radost! J Co z něho proboha vyroste?! J

Procházíme větší část Central Parku. Baseballové hřiště, místa pro piknik, spousta běžců, turistů vozících se v povozech na koních, na rikšách… Lodičky na jezeře… Je tu spousta lidí, ale relativně klid. Místo, na které se těším z New Yorku snad nejvíc, je na dosah – Strawberry field aneb památník Johna Lennona. Jde o místo v Central Parku, kde byl John Lennon zastřelen. Nedaleko stojí dům Dakota, v němž John Lennon bydlel a kde jeho manželka Joko Ono bydlí dodnes… Ze Strawbarry fields je nejznámější kamenná mozaika Imagine s květinovou úpravou. Toto místo má kouzelnou a překvapivě pokojnou atmosféru, alespoň pro mne jako fanouška.

Viděli jsme, co jsme chtěli, a tak je čas najít metro, dojet na hotel a po večeři a hodinové sprše s malým spát a spát…

Den 18

Náš poslední den v New Yorku. Jsme už nesmírně znaveni. Všude se nám líbilo, ale teda New York nás zatím neočaroval a dává nám pořádně zabrat…. To metro & kočár, často není kde přebalit, kde malému ohřát oběd… Jinde v USA jsme neměli problém – Peťa nakráčel do restaurace, negozio cosplay poprosil o ohřátí pro malého a bylo to… Tady včera musel obejít 5 podniků než měl úspěch! Opravdu, k dětem je toto město (nebo aspoň Manhattan) dost nepřátelské, nikdo neuhne, často nepustí sednout, vlastně tady nikde ani žádné děti moc nevidíme… ani se nedivíme… taky bych tu dítě mít nechtěla…

Po krátké zastávce u Carnegie hall míříme pořídit malému pár kousků oblečení do H&M… Je to za přijatelnou cenu, tak kupujeme pár triček, košili, tepláčky… Bude mít něco na příští rok J Ještě se jdeme podívat do Macy´s, kde se dá údajně levně pořídit značkové oblečení, ale ani toto zlevněné zboží nám nepřipadá dosti levné a tak pokračujeme na Empire State Building. Ve 2 odpoledne už prostě nemůžeme… Daneček se zrovna odebral k odpolednímu spánku a tak toho využíváme k přepravě na hotel. Aspoň si v klidu zabalíme a zítra nebudem plašit J Cestou se stavujeme na oběd v čínském bistru v Qeens kousek od hotelu. Výborné. Až tady si po třech dnech v New Yorku konečně připadám uvolněně a příjemně, jako doma. Holt ta Asie už je ve mně asi nějak zakořeněná…  V několika obchodech pořizujeme pár suvenýrů, hlavně magnetky, které si z cest přivážíme vždy J

V čtyři hodiny odpoledne už malej pobíhá po pokoji a přemýšlí, co by zase vyved. Nepřestává nás překvapovat, opravdu: Otevře si dveře, valí k výtahu, mačká tlačíko a čeká až přijede. Pak nastoupí a natahuje se po tlačítcích ve výtahu, že někam pojede… No je toto normální?! J